Viete, že... časť 27.

 


... surová zemiaková šťava neutralizuje žalúdočnú kyselinu? Dr. Schneider odporúča ako liek surovú zemiakovú šťavu, lebo je bohatá na zásadité látky a niekoľko polievkových lyžíc pred jedlom stačí na pomoc prekyslenému žalúdku. Samozrejme, že zemiaky treba pred vytlačením šťavy očistiť.

... ľanové semienka pomáhajú pri odstraňovaní premnožených kvasiniek Candida z čreva? Lignany, fytochemikálie v ľanových semienkach sa vyznačujú protivírusovými, protihubovými, protibakteriálnymi aj protirakovinovými vlastnosťami. Semienka napomáhajú vylučovaniu nadmerného estrogénu z tela. Zmenšujú riziko vzniku určitých druhov rakoviny tým, že znižujú množstvo cirkulujúceho estrogénu, ktorý stimuluje delenie buniek v tkanivách prsníkov, krčka maternice a maternice.

... kombinácia potravín "cukor" + "bielkovina" je nevhodná? Cukor (repný, sirup, sladké ovocie, med, sladkosti a pod.) konzumovaný s bielkovinami bráni tráveniu bielkovinám. Cukry sa netrávia v žalúdku, ale v čreve. Ak sa trávia samotné cukry, nezdržujú sa dlho v žalúdku a rýchlo prechádzajú do čriev. Ak však zjeme s cukrom bielkovinu alebo škroby, zdržuje sa v žalúdku, kde okrem toho, že odďaluje trávenie ostatných, podlieha aj kvaseniu.

... slnečnicové semienka sú výbornými bojovníkmi proti artérioskleróze? Rovnako aj pri koronárnej chorobe srdca bránia esenciálne mastné kyseliny v slnečnicových semienkach (najmä kyselina linolová) postupu artériosklerózy znižovaním hladiny cholesterolu v krvi. Vitamín E, ktorý tiež obsahujú hojne, je silný antioxidant a zabraňuje degenerácii ciev.

... stopový prvok selén je potrebný na zaistenie normálnych imunitných funkcií? Bez selénu by ľudský organizmus nerástol a nerozmnožoval sa, pečeň by neplnila svoju funkciu a netvorili by sa ani dôležité hormóny. Selén spolu s vitamínom E chráni bunky pred "spustošením kyslíkom". Nájdeme ho napríklad v droždí, brokolici, kapuste, pšeničných klíčkoch, cibuli, cesnaku a v celozrnných obilninách.

... naša krv je po konzumácii živočíšnych tukov skutočne mastná? Takáto zostáva až štyri hodiny. Napríklad po zjedení vaječného žĺtka so slaninou a syrom sú plné triglyceridov a cholesterolu, ešte viac tukov číha v mäse hamburgera a anglického bifteku, takisto v mliečnom tuku kyslej omáčky, koktailu a čokolády. Dohromady obsahuje takýto obed 278 gramov, teda 56 čajových lyžičiek tuku! Toto množstvo presahuje odporúčanú dennú dávku (RDA) takmer o 441% a cholesterolu o 451%! Po uvedenom obede by sme videli v skúmavke s odobranou krvou konzumenta vrstvu mastných tukov.

... názov bylinky šalvie pochádza z latinského slova "salvia" a znamená "zdravý"?  Šalvia je už od dávnych dôb označovaná za nanajvýš účinnú liečivú bylinu. Najčastejšie liečivé uplatnenie má ako dezinfekčný prostriedok pre ústnu dutinu. Má vplyv aj na povrch pleti, redukuje prílišné vylučovanie potu. Pomáha redukovať horúčku, menštruačné problémy, a v psychickej oblasti predovšetkým v situáciách kedy strácame nádej a rezignujeme.

... môžeme správnym prístupom obmedziť vetry vznikajúce po zjedení kapusty? Kapusta sa musí žuť pomaly a dobre premiešať so slinami. Nemala by sa jesť s inou rastlinnou potravou bohatou na celulózovú vlákninu ako celé zrno alebo otruby. Najvhodnejšie si vybrať najjemnejšie listy a dôkladne ich posekať, krátko povariť, ochutiť citrónom, kvalitným olejom a bylinkami proti nafukovaniu (fenikel, rasca, atď.).

... mak pomáha zmierniť bolesti? Odporúča sa pri chronických bolestivých stavoch. Na rozdiel od silných prostriedkov proti bolestiam, ktoré sú získavané z rastliny maku a nedozretých makovíc, zrelé semienka maku nevedú k závislosti. Mak pôsobí pomaly ale trvalo, bolesti sú postupne redukované. Dokonca i pri gastritíde a žalúdočných vredoch, ktoré môžu byť sprevádzané silnými bolesťami, mak pomáha často lepšie ako väčšina chemických prostriedkov.

... hrozno sa odporúča pri všetkých srdcových problémoch? Dodáva energiu vo forme jednoduchých cukrov, ktoré pomáhajú srdcovému svalu pri jeho práci. Hoci primárnymi zdrojmi energie preň sú mastné kyseliny, využíva aj glukózu. Hrozno je bohaté na draslík a obsahuje aj vápnik a horčík, teda minerály zapojené do srdcovej činnosti.
Neobsahuje prakticky žiaden sodík ani nasýtený tuk, dvoch hlavných nepriateľov kardiovaskulárnej sústavy.