Viete, že... časť 21. 

 

... konzumácia pohánky pomáha ľuďom trpiacim nadmernou tvorbou modrín a praskaním žiliek v očiach? Pomáha aj ženám so zvýšenou krvácavosťou, s dlhou a silnou menštruáciou.Pohánka je výdatným zdrojom rutínu, ktorý sa podieľa na zvýšenej pružnosti ciev. Obsahuje aj dostatok dôležitých minerálnych látok ako je vápnik, fosfor, draslík, železo, selén, meď, zinok a mangán.

... vlašské orechy podporujú zdravotný stav srdca? Dva rozsiahle výskumy potvrdili, že ľudia, čo jedli vlašské orechy, boli menej vystavení riziku koronárneho ochorenia srdca. Vlašské orechy sú výbornou potravou pre ľudí s chorým srdcom. Odstraňujú nervové vyčerpanie, podráždenosť, depresiu a stres. Podporujú tvorbu červených krviniek, povzbudzujú imunitný systém, pomáhajú pri anémii. Pomáhajú znižovať hladinu krvného cholesterolu, starajú sa o vytváranie nervového tkaniva a potrebného množstva protilátok.

... púpava nie je len burinou ale má dietetické aj liečivé účinky? Púpava obsahuje horčiny, triesloviny, silice, vitamín C, kyselinu kremičitú, minerály a iné účinné látky, ako napr. inulín, pre ktorý je púpava výhodná ako pomocný liek pre diabetikov. Čerstvé mladé lístky podporujú látkovú výmenu, znižujú krvný tlak, zlepšujú trávenie a podporujú tvorbu žalúdočných štiav, preto sa využívajú pri nechutenstve, zápaloch pečene, tvorbe žlčových kameňov a celom rade ochorení. Používajú sa do šalátu, napr. s kyslým nálevom a čiernym korením.

... pravidelná konzumácia zázvoru uľavuje kĺbnemu reumatizmu? V ajurvéde - tradičnom indickom lekárstve sa zázvor používa k liečeniu rôznych reumatických ochorení,a k ochoreniu kostí a svalov už tisícky rokov.Užíva sa buď 5 gramov čerstvého zázvoru alebo pol gramu mletého zázvoru (tretina kávovej lyžičky) trikrát denne.

... reďkvičková šťava je výbornou výživou pre štítnu žľazu? Štítna žľaza produkuje dôležitý hormón - tyroxín regulujúci prakticky všetky metabolické procesy v ľudskom organizme. Zdravá štítna žľaza je nutná pre redukciu váhy u obéznych ľudí. Konzumácia predovšetkým čiernych reďkoviek pomáha pri zníženej alebo zvýšenej činnosti štítnej žľazy. Reďkvičkovú šťavu môžeme zmiešať s mrkvovou, zelerovou alebo cuketovou.

... fazule sú ideálnou potravinou pre ľudí s reumatickými problémami a dnou, pretože im pomáhajú nahradiť mäso, ktoré by mali vypustiť z jedálnička? Mäso totiž obsahuje tzv. purínové látky, ktoré kryštalizujú, usádzajú sa v kĺboch a tým vyvolávajú bolesť. Fazule by naopak nemali konzumovať ľudia, ktorí trpia nadúvaním; nastávajúce a kojacie matky by ich nemali konzumovať príliš často a veľké porcie.

... uhorka čistí a skrášľuje pleť? Uhorky udržujú vlhkosť pokožky a poskytujú síru nevyhnutnú pre zdravé kožné bunky, nechty a vlasy. Zároveň čistia krv od toxických látok. Odporúčajú sa pri ekzémoch, dermatitíde a psoriáze.

... harmanček má nesmierne ukludňujúce účinky? Jeho protizápalový, protikŕčový a protiinfekčný účinok dokáže prospieť celému telu - vnútorne i navonok. Pri vnútornom užívaní utišuje žalúdočné nevoľnosti, uvolňuje kŕče a skludňuje nervy. Účinkuje aj navonok na kožu a sliznicu ústnej i očnej dutiny, skludňuje vyrážky, bolesti a zápaly v krku.

... cukry znižujú imunitnú reakciu na infekcie? Nadmerná konzumácia cukríkov, čokolády, zákuskov a iných rafinovaných výrobkov s obsahom bieleho cukru pomáha rozvoju nádchy a chrípky. Obranný systém organizmu podporíme konzumáciou ovocia, zeleniny, cesnaku, propolisu, vitamínu C, selénu a zinku. Tiež pomôžeme obmedzením alebo vylúčením konzumácie soli, cukrov a mlieka.

... výber potravín ovplyvňuje chuť na sladké? Ako biochemické spínače, ktoré "vypnú" chuť na sladké, fungujú potraviny na báze vlákniny, chrómu, sójového oleja alebo morských rias. Pomáhajú pri metabolizme glukózy a syntéze mastných kyselín a cholesterolu. Stimulujú enzýmy zapojené do týchto procesov, obmedzujú chuť do jedla. Vláknina spolu s tekutinou navyše pomáha zahnať pocit hladu.