Viete, že... časť 20.

 

... malé množstvo alkoholu v tehotenstve môže poškodiť plod? Cez placentu sa alkohol dostáva priamo k tkanivám a orgánom plodu, po dvoch hodinách od napitia je koncentrácia alkoholu v krvi plodu dokonca vyššia než u matky. Poruchy u novorodeniatok spojené s požívaním alkoholu sú trvalé a nemožno ich liečiť.

... pri chronickom únavovom syndróme sa odporúča strava rastlinného pôvodu? Prebytok živočíšnych bielkovín, ťažko stráviteľných tukov a údenín, ktoré sú doplnené soľou, ochucovadlami, zvyšuje pH krvi, dôsledkom je pomalšie odbúravanie kyseliny mliečnej vzniknutej svalovou činnosťou. Spomalí sa regenerácia svalov, pretrváva pocit únavy a napätia vo svaloch. Zvyšuje sa hladina cholesterolu, vyčerpáva sa pečeň a žlčník, pri ich oslabení vznikajú bolesti kostnej a svalovej sústavy.

... niektoré potraviny sú schopné vyvolať rovnaký typ zmien ako ženský hormón estrogén? Zvieratám, ktorým boli podávané mandle, kešu oriešky, arašidy, ovos, pšenica, kukurica a jablká, sa zvýšila váha maternice a objem tekutiny v jej stenách, a narástol počet zrohovatených buniek v pošve.

... nadmerne priberiete alebo schudnete, môže to signalizovať potlačovanie určitých emócií? Ľudia sa často domnievajú, že ich emocionálne problémy sú spôsobené nadváhou ale až na výnimky je to úplne naopak. Ak sa prejedáte zo strachu, neistoty, osamelosti, depresií či napätia a ak sa vám podarí tieto psychické problémy prekonať, budete chudnúť ľahšie.

... alkohol a cukor majú najväčší podiel na zvýšenej hladine cholesterolu v krvi? Sú zdrojom prázdnych kalórií. Alkohol je ďaleko horší než cukor vďaka svojim toxickým účinkom a tomu, že ochudobňuje naše telo o živiny. V jednom gramu alkoholu je 2,5 kalórie, ktoré ochudobňujú naše telo o niektoré B-vitamíny, vitamín C, K a tiež o zinok, horčík a draslík. Podporuje tiež obezitu a obmedzuje schopnosť pečene premieňať glukózu a vylučovať škodlivé látky.

... príjem tukov pri diéte by nemal klesnúť pod 20 percent celkového energetického príjmu? Je to zhruba pod 45 gramov za deň. Príjem tukov neznamená to, že tuky by mali zo stravy adepta štíhlej línie úplne zmiznúť. Telo se bez tukov nezaobíde a tuk plní rad dôležitých funkcií. Jeho radikálne obmedzenie sa môže napríklad prejaviť nedostatkom vitamínov rozpustných práve v tuku. Odborníci na výživu odporúčajú uprednostňovať vo výživne rastlinné tuky.

... špenát upravuje celú tráviacu sústavu? Je to vďaka chlorofylu, v ktorom sa nachádza železo nevyhnutné pre rozvoz kyslíka do všetkých telesných buniek. Nízka hladina železa vedie k letargii, preto napr. špenátová šťava obnovuje hladinu energie, zvlášť u osôb trpiacich chudokrvnosťou. Pre jej výrazná chuť sa riedi v pomere jedna ku štyrom dielom inej šťavy. Listová zelenina je tiež výbornou ochranou pred rakovinou.

... konzumácia malín pomáha pri krvácaní z nosa a ďasien? Zmierňujú tiež silné menštruačné krvácanie. Vynikajúci vysoký obsah železa, zinku, medi a mangánu priaznivo pôsobí pri anémii. Maliny podporujú chuť k jedlu, zlepšujú trávenie, odstraňujú prekyslenie a znižujú zvýšenú teplotu.

... karfiol je najstrávitelnejšia kapustovitá zelenina? Preto ho uprednostňujú ľudia so žalúdočnými problémami (gastritídou, vredmi, dyspepsiou). Reguluje priechodnosť čriev, preto sa odporúča pri zápche aj pri hnačke a tiež pri podráždení alebo zápale hrubého čreva.

... mäso, vajcia a mliečne produkty neobsahujú vlákninu? Ideálna denná dávka vlákniny je 30 až 40g. Získame ju konzumáciou strukovín, zeleniny, ovocia, obilnín, celozrnných výrobkov, orechov a semien.