Viete, že... časť 18.

... cícer patrí k najkvalitnejším strukovinám ľudskej výživy? Obzvlášť sa odporúča deťom a tehotným ženám. Jeho kvalita je daná vysokým obsahom polysacharidov, bielkovín a vlákniny (5 - 19 %). Z hľadiska aminokyselinového zloženia je cícer dobrým zdrojom lysínu (cca 7 %). Má vysoký podiel nenasýtenej mastnej kyseliny linolovej, ktorá patrí medzi tzv. Omega 6 mastné kyseliny a je účinná v prevencii ochorení srdečno-cievnej sústavy (znižuje hladinu cholesterolu). Značný je i obsah vápnika a železa.

... čím viac sa deti pozerajú na televíziu, tým menej majú chuť na zdravú zeleninu a ovocie? Ich chuť na ovocie totiž potláčajú televízne reklamy na produkty rýchleho občerstvenia, konzervované potraviny a sladkosti. Testované deti, ktoré pri televíznom prijímači trávili viac času, zjedli oproti svojim vrstevníkom, ktorí televízii toľko neholdujú, o šestinu zeleniny a ovocia menej. V konečnom dôsledku to znamená, že hodina pozerania na televíziu naviac, týždenne pripraví deti o jednu porciu zdravých potravín. Školáci, ktorí sú na televíziu závislí a trávia pri nej mnoho hodín denne, bývajú tiež nemocnejší, obéznejší a menej šťastní.

... dozretý a surový ananás uľahčuje trávenie? Hodí sa ako predjedlo pri oslabenom žalúdku. Odporúča sa ak máme nedostatok žalúdočných štiav kedy je trávenie pomalé a máme pocit ťažoby na žalúdku. Pomôže aj pri ochabnutom žalúdku, ktorý nie je schopný sa vyprázdniť.

... lieskové oriešky zabraňujú tvorbe obličkových kameňov? Pravidelná konzumácia lieskových orieškov, najlepšie ráno, má pozitívny vplyv na močové cesty. Lieskové oriešky sú aj dobrým doplnkom stravy diabetikov keďže majú málo uhľohydrátov a zároveň sú dobrým zdrojom energie. Poslúžia tiež každému kto má zvýšenú spotrebu energie.

... baktérie kyseliny mliečnej sú doslova požehnaním pre črevnú flóru a udržujú v akcii jej obranyschopnosť? Navyše vyrovnávajú stav žalúdočného prostredia nakoľko baktérie kyseliny mliečnej produkujú kyselinu mliečnu, ktorá má vyrovnávací účinok na kyseliny a zásady v tele. Kyselina mliečna je ovocná organická kyselina, ktorá vzniká mliečnym kvasením napríklad v kyslej (kvasenej) kapuste, kyslých uhorkách, nakladanej cibuľke alebo kukuričke a inej nakladanej zelenine.

... cukor je spoluvinníkom pri kvasinkových infekciách, ktoré sužujú doslova milióny ľudí, hlavne ženy? Kvasinky (Candida albicans), rovnako ako mikróby spôsobuje zubné kazy a živí sa cukrom, keď sa dobre rozmnožia začnú vylučovať jed, ktorý je škodlivý pre ľudské zdraví. Objavujú sa poruchy nervového systému, bolesti hlavy, slabosti a depresie. Bolesti brucha, u žien nepravidelná menštruácia, zápaly pošvy, predmenštruačné napätie, problémy s močovým mechúrom, neplodnosť. Tiež je častá zápcha, nadúvanie a iné zažívacie problémy.

... škorica pôsobí ukludňujúco a prejasňuje myšlienky? Uvádza do súladu mozgové prúdy čo podporuje duševnú čulosť (hlavne v starobe), zvyšuje silu vôle a intuitívnu spolahlivosť. Je vhodná zvlášť pri všetkých duševných stavoch, ktoré sú charakterizované citovým zmätkom, napríklad bolesti z rozchodu, úzkostlivosti alebo pri krízach viery.

... pomocou prístrojov môžeme presne zistiť, ktoré potraviny sú lipolytické (uvoľňujú tuk) a ktoré lipogénne (tvoria tuk)? Preto je zoštíhľovanie úplne jednoduché výberom potravín. Prírodné potraviny napr. ovocie, zelenina, strukoviny, atď. patria do skupiny tých, ktoré zoštíhľujú. Naproti tomu platí pravidlo, že prakticky všetci ľudia získavajú nadváhu a tlstnú z priemyslovo upravovaných potravín, ako sú napríklad hranolky, salámy, koláče alebo sladené nápoje, ako napr. kola.

... kto konzumuje kávu v nadmernom množstve, dostáva do chodu nielen krvný obeh a trávenie, ale silno rozprúdi aj produkciu kyselín v tele? jeho premena v metabolizme vedie k tvorbe kyseliny trieslovej. Dôjde k tomu, že kofeín u prekyslených ľudí kladie ešte väčšie požiadavky na už aj tak preťažený sympatikus. Pretože prekyslenie vedie k poruchám spánku, nervozite a súčasne k príznakom veľkej únavy, je káva pre takto postihnutých nevhodná z viacerých dôvodov. Podobne to platí pre čierny čaj, ako aj pre kolu.

... z približne 10 000 druhov morských rias sa na jedenie hodí len 100 druhov? Ich bohatý obsah vitamínov, balastných a minerálnych látok, ako sú jód, vápnik a železo chvália nielen vegetariáni a priaznivci makrobiotickej kuchyne. Japonci v nich ustavične nachádzajú nové látky, ktoré podporujú zdravie.