Viete, že... časť 12.

 

... čaj z prvosienky jarnej zrieďuje hlieny a uľahčuje vykašliavanie? Prvosienka, ľudovo nazývaná kaška, má i protizápalové účinky a zmierňuje dráždenie na kašeľ, zmierňuje menštruačné a klimakterické ťažkosti.

... semená koriandru uľahčujú trávenie sacharidov? Uvoľňujú aj kŕče v žalúdku, čím pomáhajú pri nafukovaní a vetroch. Koriander má zahrievací účinok, podporuje cirkuláciu energie v žalúdku.

... sú ľudia, ktorí sa kvôli hypoglykémii stávajú alkoholikmi? Keď hladina krvného cukru veľmi klesne, na hodnotu medzi 35-50 mg na 100 ml krvi, nervové bunky doslova volajú po krvnom cukre. Keď potom siahneme po fľaši s alkoholom - s okamžitou rozpustnou glukózou - príde úľava, čo sa môže stať osudným a návykovým.

... konzumácia fíg sa odporúča hlavne ľuďom s tvorivou profesiou? Figy vyživujú nervy a mozog a mobilizujú mozgovú činnosť k vyššiemu výkonu. Naviac pomáhajú i pri únave, nízkej výkonnosti, zlepšujú náladu a zbavujú nervozitu.

… stopový prvok chróm zvyšuje účinnosť inzulínu? Chróm je tiež potrebný pre syntézu mastných kyselín, cholesterolu a bielkovín. Chróm sa nachádza v celozrnných obilninách, strukovinách, orieškoch, semienkach, v ovocí, zelenine a v pivnom kvásku.

... trstinová melasa pomáha regulovať zloženie kostí a podporuje tvorbu chrupaviek? Kalcium v melase pôsobí podobne ako homeopatické kalciové preparáty. Reguluje hospodárenie vápnika v tele. Vďaka obsahu vitamínu B12 podporuje melasa zdravý vývoj všetkých zložiek krvi a kostnej drene. Látky, ktoré melasa obsahuje, regulujú nielen zloženie kostí, a tým aj ich odolnosť, ale majú taktiež pozitívny vplyv na tvorbu chrupaviek u dospievajúcich a v niektorých prípadoch i na regeneráciu chrupaviek u dospelých.

... pšeno má blahodárny vplyv na žalúdok, slinivku brušnú a slezinu? Pšeno je lúpané proso a je veľmi sýte a výživné, má veľký obsah železa draslíka, horčíka, zinku, fosforu a medi, z vitamínov predovšetkým vitamíny skupiny B, Pšeno má aj dostatok bielkovín a tuku.

... mrkva je prvou výživou, po materskom mlieku, pre bábätko? Už od ôsmeho týždňa môže dieťa dostávať mrkvovú šťavu po lyžičkách. Mrkvovú kašu môže až od štvrtého mesiaca. Pretože chuť mrkvi je ľahko nasladká, kojencom veľmi chutí a pre ich ešte nevyvinutý zažívací systém je dobre stráviteľná. Mrkva má vysoký obsah balastných látok, ktoré zabezpečujú poddajný črevný obsah a normálne, bezbolestné vyprázdňovanie.

... ovsené vločky majú najvyšší obsah aminokyselín nevyhnutných pre stavbu a výživu svalov? Preto sú výbornou zložkou stravy pre športovcov aj rekonvalescentov, ťažko pracujúcich ale i pre deti, dospievajúcich a tehotné ženy. Z ovsených vločiek možno pripraviť mnoho pokrmov, kaše, polievky, fašírky, slané aj sladké nákypy.

... šošovica je liekom proti červom, hnačkám a silnej menštruácii? Blahodárne pôsobí pri odtučňovacích kúrach. Prospieva pri cukrovke, chudokrvnosti, mäknutí kostí. Veľmi dobre pôsobí na tvorbu červených krvniek, pozitívne ovplyvňuje imunitný systém, pri nedostatku železa chráni pred infekciami.