Viete, že... časť 3.

 

... amarant má najväčší obsah proteínov zo všetkých obilnín? Obsahuje esenciálnu aminokyselinu lyzín, ktorá sa v ostatných obilninách takmer nevyskytuje. Amarant má tiež jeden z najvyšších obsahov vlákniny medzi obilninami. Vyšší obsah železa ako amarant má z obilnín už len mrlík čílsky. Je tiež zdrojom vápnika, horčíka a kyseliny listovej. Obsahuje skvalén, nenasýtený uhľovodík, ktorý znižuje hladinu cholesterolu a pomáha v boji proti rakovine.

… plyny má každý? Ak ich nemáte, a zdravý človek ich vypúšťa 14 krát denne, tak nežijete. Problémom je nadmerné hromadenie plynu v tráviacom trakte. Najlepší spôsob ako si pomôcť pri nepríjemnej plynatosti je zmena stravovacích návykov. Tiež pomáha mäta prieporná, ktorá plyny vypudzuje. Čo môže byť zdrojom nadmerných plynov: cukry, škroby, vláknina (v ovsených otrubách, v jablkách), sacharidy vo fazuli, mliečny cukor laktóza.

... listy medvedieho cesnaku pomáhajú na jar detoxikovať nielen medvedí organizmus? Aj pre človeka sú prínosom: prečisťujú tráviaci systém, obličky, močové cesty, podporujú močenie, priaznivo vplývajú na vencové tepny srdca, používajú sa pri ženských chorobách a výtokoch, čistia zahlienené pľúca, priedušky a zmierňujú dýchacie ťažkosti. Na konzumáciu sú najvhodnejšie čerstvé listy na začiatku jari ešte pred kvitnutím medvedieho cesnaku.

... šalát z púpavových listov vplýva blahodárne na pečeň, žlčník a látkovú výmenu? Natrháme (najlepšie ráno) čerstvé mladé púpavové listy cca 200g, prepláchneme, nadrobno natrháme a zalejeme biokvasom alebo acidofilným mliekom, ktoré osolíme podľa chuti. Môžeme pridať štipku mletého čierneho korenia. Obdobne môžeme pripraviť šalát aj z listov mladej žihľavy alebo z púpavy so žihľavou.

... lepšie je vodu jesť ako piť? Naše telo využíva biologicky viazanú vodu v zelenine a ovocí, pretože tak môže optimálne spracovať a zužitkovať všetky minerály, stopové prvky a vitamíny, a tiež všetky doposiaľ neznáme rastlinné látky, na ktoré je telo milióny rokov zvyknuté. "Jedením" sa voda do krvi dostáva pomalšie a rovnomerne a zároveň s ňou i bilogicky viazané minerály.

... dnes je výskyt ľadvinových kameňov 10 krát vyšší ako v roku 1900? Na vzniku krištálov až tvrdých kameňov v ľadvinách sa podiela i strava, predovšetkým päť faktorov: bielkoviny, sodík, štavelany, vápnik a tekutiny. Predovšetkým je potrebné znížiť množstvo živočíšnych bielkovín, hlavne mäsa, soli a zvýšiť príjem čistej vody, vláknitej zeleniny a celozrnných obilnín.

... Amazónske plody Açai obsahujú minimálne 14 x viac antioxidantov ako surový špenát a 20 až 30 x viac antokyanidov ako červené víno? Už 26 gramov čistého Açai stačí na pokrytie dennej odporúčanej dávky antioxidantov. Antioxidanty ničia voľné radikály vznikajúce v ľudskom organizme a tým posilňujú imunitný systém, regeneráciu buniek a tiež pomáhajú chrániť srdce, cievy, mozog, obličky, oči a iné tkanivá. Voľné radikály poškodzujú bunkové membrány, ohrozujú stabilitu a obnovu bielkovín, čím sa podieľajú na vzniku mnohých ochorení.

... kyselina napomáha tráveniu bielkovín? Obyvatelia Stredozemia si od nepamäti kvapkajú na rybu citrónovú šťavu. Pred hlavným jedlom sa odporúča vypiť kyslý nápoj, napr. pohár vody s trochou jablčného octu alebo citrónovej šťavy. Bielkovina sa tým lepšie rozkladá a v noci dochádza k tvorbe vystielaceho kolagénu.

... tekvicové semienka pomáhaju pri prevencii ochorení prostaty u mužov? Obsahujú totiž látky zvané cucurbitacíny, ktoré v tele zabraňujú transformácií hormónu testosterónu do jeho oveľa silnejšej formy dihydrotestosterónu. Ten totiž stimuluje bunky prostaty k ďalšiemu rastu a zapríčiňuje jej nežiadúce zväčšenie. Dôležitú úlohu pri prevencii problémov s prostatou hrá tiež zinok, ktorý je v tekvicovom semienku obsiahnutý v značnom množstve.