Tekvicové semienka

Semienka tekvice majú tmavozelenú farbu, sú ploché a asi 1 cm veľké. Takéto semienka sa bežne objavujú predovšetkým v predajniach zdravej výživy, ale aj inde. V tejto dobe sú už zbavené tvrdšieho svetlého obalu, v ktorom sú uprostred tekvice uložené. Pod tenkou zelenou šupkou je svetlá dužina. Semienka majú špecifickú, orieškovo sladkastú chuť.

Konzumácia a jej prínos
S nárastom ochorení prostaty u mužov sa tekvicové semienka dostávajú do stredu záujmu lekárov i pacientov. Obsahujú totiž látky zvané cucurbitacíny (odvodené od názvu čeľade Cucurbitaceae), ktoré v tele zabraňujú transformácií hormónu testosterónu do jeho oveľa silnejšej formy dihydrotestosterónu. Ten totiž stimuluje bunky prostaty k ďalšiemu rastu a zapríčiňuje jej nežiadúce zväčšenie. Dôležitú úlohu pri prevencii problémov s prostatou hrá tiež zinok, ktorý je v tekvicovom semienku obsiahnutý v značnom množstve. Zinok je veľmi účinný aj pri prevencii proti chrípke. Semienka sú ďalej bohaté na horčík, mangán, meď a železo. Priaznivý je aj obsah vitamínov skupiny B (okrem B12), vrátane B17, ktorý má protinádorový efekt. Charakteristickou látkou pre čeľaď cucurbitaceae je tiež Cucurbitin. Táto aminokyselina má silné protiparazitické účinky a môže paralyzovať črevné cudzopasníky (pásomnice, škrkavky). Odporúča sa zjesť hrsť surových semienok na prázdny žalúdok 2 x denne, po týždni užívanie jeden týždeň vynechať a následne opäť týždeň.

V tekvicových semenách nájdeme tiež veľmi hodnotné tuky, esenciálne mastné kyseliny skupín Omega 3 aj Omega 6, celú škálu aminokyselín a asi štvrtinu obsahu tvoria proteíny. Semená sú jedným z najbohatších zdrojov aminokyseliny tryptofanu, ktorej zastúpenie vo výžive väčšiny ľudí je dosť nízke, pretože táto aminokyselina je obzvlášť citlivá na tepelné spracovanie. Má pritom priamy vplyv na hladinu serotonínu, stimuluje jeho vyplavovanie v mozgu, čím môže priaznivo ovplyvniť náladu alebo depresiu. Skrátka, tekvicové semienka sú veľmi hodnotnou lahôdkou z rastlinnej ríše a nadmieru prínosnou zložkou nášho jedálnička.

Náš tip 
Okrem toho, že semienka tekvice sú vynikajúce samotné, perfektne sa hodia do zeleninových šalátov, rozdrvené alebo celé. Odporúčame ich pred konzumáciou na niekoľko hodín namočiť do šálky s vodou. Aktivuje sa tak život, ktorý v nich drieme v podobe enzýmov. Takto namočené semienka sú tiež skvelou surovinou pre výrobu dressingov a omáčok, ktorým dodajú delikátnu chuť. Pri výbere semien v obchode sa ubezpečte, že sú nepražené a pokiaľ možno v BIO kvalite.

Základný recept na dressing

Potrebujeme:
- ľubovoľné množstvo semien sezamu, slnečnice alebo tekvice
- vodu

Postup:
Ľubovoľné množstvo semien namočíme cez noc do nádoby s vodou (zo 100 gramov semien získame cca 1/2 litra dressingu). Napučané semienka vyklopíme aj s vodou do nádoby mixéra (ale môžeme použiť aj ručný mixér) a za priebežného pridávanie vody rozmixujeme na jemnú kašu požadovanej konzistencie. Tá nám poslúži ako základ pri výrobe dressingov. Pridaním ďalších ingrediencií môžeme vyrobiť dressingy alebo omáčky rôznych chutí a farieb, ktoré sú neoceniteľné pri dochucovaní a zdobení všetkých zeleninových šalátov.