Viete, že... časť 57.

 

... tekvicové semiačka sú významnými dodávateľmi energie? Obsahujú množstvo stopových prvkov, sú bohaté na vitamíny a majú enormne vysokú koncentráciu bioaktívnych fosfátov. Ak chceme byť fit, zostať štíhli a mladí, vyskúšajme denne skonzumovať hrsť tekvicových semiačok.

... ľudia so zvýšeným cholesterolom v krvi strácajú svoju mladosť rýchlejšie? Lekári im radia často zmenu jedálneho lístka. Potravinám s obsahom nenasýtených kyselín, ktoré sa nachádzajú v rastlinných tukoch (napr. v olivovom oleji), musia dať prednosť pred nasýtenými kyselinami, ktoré sú obsiahnuté predovšetkým v živočíšnych tukoch (mäso, masť).

... Albert Eistein kedysi vyhlásil: "Podľa mojej mienky by mal vegetariánsky spôsob života čo najblahodarnejšie ovplyvniť celé ľudstvo už len kvôli fyzickému účinku na ľudský temperament. Len si vezmime príklad zo živočíšnej ríše: lev, ktorý konzumuje výlučne mäso, spí dvadsať hodín denne, kým antilopa, ktorá sa živí iba rastlinnou stravou, spí šesť hodín.“ O tomto pánovi sa dodnes vie, že spával štyri hodiny denne a ostatný čas pracoval.

... nepríjemnému cibuľovému dychu sa dá zabrániť zjedením trochy petržlenu? A tak podnikavci už začali vyrábať osviežovače dychu z oleja petržlenových semienok.

... ďatle, tento sladký severoafrický púštny plod, pomáha k optimálnemu uvoľneniu? Je to vďaka obsahu ovocného cukru a tryptofanu, predstupňa syrotonínu - látky dôležitej pre centrum spánku v mozgu, ktorá nám zabezpečuje optimálne uvoľnenie.

... zahryznutím sa do hrušky ľahko zaženieme smäd, pretože toto osviežujúce ovocie pozostáva z 84% z vody? Zároveň môže organizmus zásobiť vitamínmy B, C a karoténom, ktoré nás udržujú v dobrej telesnej i duševnej forme. Nezanedbateľný je i obsah draslíka v hruškách. Okrem minerálnych látok a stopových prvkov obsahujú hrušky taktiež mnoho stráviteľnej vlákniny, ktorá prospieva pleti a vlasom. Hruška je rýchlym a vhodným zdrojom energie.

... horčík je minerálna látka, ktorá je okrem iného zodpovedná za zužitkovanie tukov? Keď potrebujeme energiu, odčerpáva ju organizmus z buniek, a to i tukových. Ak trpíme nedostatkom horčíku, organizmus nieje schopný tuky odbúrať. Na horčík bohaté sú orechy, semená, celozrnné obilniny a strukoviny.

... denne by sme mali zjesť najmenej 115 g jedného druhu alebo kombinácie hlávkovej zeleniny? Patria sem napr. kapusta, karfiol, brokolica, kel, ružičkový kel, červená repa, reďkovka a žerucha. Konzumujeme ich v surovom stave alebo len mierne podusené, aby zostali zachované dôležité enzýmy.

... lepšie je dať deťom namiesto limonád ovocné šťavy? I keď limonády deťom veľmi chutia, nepriaznivo vplývajú na ich zuby a celkovú telesnú hmotnosť. Ovocné šťavy im nahradia sladkú chuť a zároveň obsahujú ovocný cukor (dodáva telu energiu), množstvo vitamínov a minerálnych látok. Deťom by sa však mali vždy riediť minerálnou vodou.

... petržlenová vňať povzbudzuje chuť do jedla a podporuje činnosť obličiek? Obsahuje mnoho vitamínov A (pre zrak) a veľa vitamínu C (pre imunitný systém) a zbavuje jedovatých splodín.