Viete, že... časť 56.

 

... mandle sú jedným z najbohatších neživočíšnych druhov vápnika? Pridaním 25 g mandlí do Vášho jedálneho lístka zvýšite priemerný denný príjem vitamínu E takmer dvojnásobne. 50 g mandlí denne poskytne 10% dennej potreby vápnika vekovej skupine od 11 do 24 rokov u oboch pohlaví.

... brusnice pomáhajú pri obličkových kameňoch? Tým, čo majú obličkové kamene, malé množstvo brusníc znižuje hladinu vápnika v moči, čím sa redukuje možnosť tvorby ďalších kameňov. Brusnice však majú vysoký obsah oxalátov , ak sa podávajú dlhšie, môžu podporiť vznik obličkových kameňov. Neodporúča sa jesť veľké dávky pravidelne.

... mrkva je koreňová zelenina bohatá na beta-karotén? Beta-karotén sa v tele premieňa na vitamín A. Táto v tuku rozpustná biolátka, podporujúca videnie, sa považuje za očný vitamín.

... jogurt pomáha pri infekčných chorobách? Nepoškodené zažívacie orgány sú základnou podmienkou zdravého organizmu. Mliečne produkty ako jogurt sú dokonca ordinované lekárom po užívaní antibiotík a ťažkých hnačkách. V nich obsiahnuté baktérie mliečnokyslého kvasenia posilňujú imunitný systém, ničia choroboplodné zárodky a pomáhajú obnoviť baktérie, ktoré bežne žijú v zažívacom trakte. Postačí zjesť denne jeden kelímok prírodného jogurtu.

... strukoviny sú rovnako bohaté na bielkoviny a minerálne látky? Ich nadúvanie možno zmierniť dlhým namáčaním (najlepšie cez noc) a zliatím vody. Používame len toľko množstvo vody aby boli strukoviny ponorené, pretože sa zároveň rozpúšťaju i vitamíny skupiny B. Pre deti je najvhodnejšia: sója, šošovica a malé biele fazule.

... pšeničné klíčky majú vysoký obsah rastlinnej kyseliny, ktorá znižuje vstrebávanie ich vysokého obsahu železa a zinku? Avšak súčasným konzumovaním vitamínu C zvýšime absorpciu železa. Nájdeme ho v listovej zelenine, čiernych ríbezľách, citrusovom ovocí, jahodách, červenej paprike, paradajkách a zemiakoch.

... lahodné a elegantné guľaté artičoky boli obľúbenou zeleninou už v starom Ríme a ich priaznivé účinky na trávenie sú známe už od 16. storočia? Artičoky prospievajú žlčníku, pečeni a obličkám. Tradične sa odporúčajú diabetikom keďže obsahujú inzulín, formu škrobu, ktorý odoláva tráveniu a môže obmedziť stúpanie hladiny cukru v krvi po jedle.

... šalát z mrkvy a papriky s troškou rastlinného oleja poskytuje organizmu karotenoidy, ktoré patria k látkam, chrániacim organizmus pred rakovinou? Karotenoidy sú práve tie látky, ktoré chránia bunky pred ich zničením. Pri nedostaku karotenoidov telo rýchlo starne, cítime sa vyčerpaní.

... kvalitné krémy a prípravky na pleť samy o sebe nestačia? Je potrebné starať sa o pleť aj zvútra. Udržať si zdravú pleť vám pomôže vitamín A. Stačí ak vypijete dva - tri poháre mrkvovej šťavy denne alebo aspoň z času na čas. Pochopiteľne nemožno zabudnúť na čerstvé ovocné šťavy, ktoré sú nielen zdravé, chutné, voňavé, ale v lete skutočne neodolateľné.