Viete, že... časť 54.

 

... javorový sirup v porovnaní s medom má menej kalórií? Je to celkom prírodný produkt s jemnou chuťou, naviac bohatý na hodnotné minerálne látky. Ako sladidlo sa začína používať i u nás. Javorový sirup sa dováža zo Severnej Ameriky, z New Yorku, Vermontu a z kanadského Quebecu.

... niektoré potraviny pomáhajú regulovať krvný tlak? Patria k nim sušené marhule, zemiaky, sladké zemiaky, čierne ríbezle, zeler, fenikel, zelená listová zelenina, petržlen, artičoky a strukoviny vďaka vysokému obsahu draslíka. Ten umožňuje organizmu zbaviť sa nadbytočného sodíka.

... sladké zemiaky obsahujú hodnotné antioxidanty a minerály a oveľa viac vitamínov ako zemiaky, ktoré s nimi nie sú v žiadnom príbuzenskom vzťahu? Sladké zemiaky s oranžovou dužinou sú chutné a sladké podobne ako karotka. Je to jediná nízkotučná potravina s vysokým obsahom vitamínu E, čím konkuruje napr. orechom a semenám.

... jestvujú dva druhy vlákniny? Rozpustná a nerozpustná. Obe sú pre zdravie nevyhnutné. Rozpustná však udržuje stabilnejšiu hladinu energie. Primárne sa nachádza v ovse, strukovinách, orieškoch, semenách, ovocí a zelenine. Tieto potraviny majú sklon zvyšovať hladinu cukru v krvi miernejšie než potraviny s vysokým obsahom cukru.

... petržlen má vysoký obsah vitamínu C? Posilňuje imunitný systém, urýchľuje látkovú výmenu, posilňuje cievy a stará sa o zdravú kožu a svieži dych. Taktiež podporuje trávenie a zlepšuje chuť do jedla.

... červená ale aj biela kapusta je ideálnou zeleninou pre chladné ročné obdobia? Obsahuje selén, ktorý znižuje krvný tlak a pomáha telu vylučovať jedovaté látky, čím sa posiluje imunitný systém. Kapusta je bohatá aj na niacín, vitamín zo skupiny B, ktorý aktivuje látkovú premenu v bunkách.

... fazuľa a šošovica znižujú hladinu cholesterolu v krvi? Preto znižujú aj riziko vzniku srdcových chorôb. Dokážu takisto regulovať hladinu cukru v krvi, spomaľujú trávenie a vyrovnávajú hladinu energie.

... tekvicové semená pomáhajú predchádzať vzniku močových kameňov alebo priniesť úľavu?  Tekvicové semená môžu znížiť tvorbu kryštálov šťavelanu vápnika, ktoré môžu viesť k vzniku močových kameňov. Napr. v roku 1987, počas výskumu s veľkým počtom ľudí trpiacich na močové kamene v Thajsku, boli v redukcii kryštálov tekvicové semená efektívnejšie než konvenčná liečba.

... vstrebávanie železa z rastlinnej potravy zvýšime, ak budeme konzumovať potraviny bohaté na vitamín C a vyhneme sa jedeniu väčšieho množstva vápnika počas jedného chodu?  Vitamín C pridáme do jedla napríklad v podobe citrónovej či pomarančovej šťavy alebo kúskami žeruchy.

... aj potravinami môžeme likvidovať infekciu v organizme? Patria k nim pšeničné klíčky, zelenina a ovocie s vysokou hladinou antioxidantov, napríklad pomaranče, mrkva a sladké zemiaky, nerafinované obilniny a zrnoviny, jogurt, slnečnicové semená a morské riasy. Všetky sú bohatým zdrojom živín, ktoré zvyšujú imunitu: zinku, vápnika, medi, jódu, chrómu a magnézia; vitamínov A, B6, C, D a E, kyseliny listovej a pantoténovej; oboch základných mastných kyselín.