Viete, že... časť 52.

 

... už od tridsiateho roku života začína prirodzený úbytok kostí? Stav našej kostry v starobe závisí od toho, koľko vápnika si nahromadíme v mladosti. Pokiaľ nie sú zásoby vápnika dosť vysoké, môže to viesť k osteoporóze - ochoreniu, ktoré väčšinou postihuje ženy a má za následok sústavnú bolesť a lámavosť kostí. Obzvlášť výdatnými zdrojmi vápnika sú syry, predovšetkým parmezán a ementál, mliečne výrobky ako jogurt a tiež listová zelenina, orechy. Vitamín D podporuje ukladanie minerálnych látok v kostiach. Za zlodeja vápnika sa považujú tuky, alkohol, kofeín, bielkoviny a soľ.

... jablko je vlastne pektínová bomba? Z 30 % pozostáva z vlákniny, ktorá je schopná znižovať hodnoty cholesterolu v krvi a tak chrániť pred infarktom s ďalšími ochoreniami srdca a viazať jedovaté látky ako sú olovo a ortuť. Obsahuje tiež kyseliny, ktoré bránia tvorbe škodlivých fermentov a premnoženiu baktérií v črevách.

... čím viac deti pozerajú na televíziu, tým menej majú chuť na zdravú zeleninu a ovocie? Ich chuť na ovocie totiž potlačuje televízna reklama na produkty rýchleho občerstvenia, konzervované potraviny a sladkosti. Testované deti, ktoré pri televíznom prijímači trávia viac času, zjedli oproti svojím vrstevníkom, ktorí televízii toľko neholdujú, o šestinu zeleniny a ovocia menej. To v konečnom dôsledku znamená, že hodina sledovania televízie naviac pripraví deti o jednu porciu zdravých potravín týždenne.

... šport vyvoláva u žien pocit hladu? Šport u mužov znižuje chuť do jedla, u žien vzbudzuje pocit hladu. Preto by ženy – pokiaľ chcú znížiť svoju váhu - mali po behu radšej siahnuť po ovocí a minerálnej vode, ako po čokoláde a kokakole.

... zelený čaj chráni zdravie? Má zelenožltú farbu a dosť trpkú chuť. Napriek tomu je obľúbený proti smädu. Okrem toho tieto malé zelené lístočky obsahujú tzv. bioflamíny, ktoré účinne chránia bunky a čelia rakovine. Lístky sú tiež bohaté na vitamíny a minerálne látky, ktoré posilňujú obranyschopnosť organizmu. Je však dôležité vypiť denne jeden hrnček čaju. Len pri pravidelnej konzumácii môže tento aromatický ochranca zdravia uplatniť svoj účinok.

... je nezdravé konzumovať nahnité ovocie? Pri nesprávnom a veľmi dlhom skladovaní začne ovocie rýchlo hniť. Ak sú nahnité, alebo plesnivé miesta viditeľné, je treba ovocie vyhodiť. Aj keď je ovocie napadnuté plesňou len na veľmi malých miestach, sú už v celom plode tzv. mykotoxíny. Tieto plesňami synteticky vyrobené jedy môžu spôsobiť rakovinu a poškodiť pečeň, srdce, kožu a ľadviny. Mykotoxíny sú odolné voči teplu a nezničia sa ani pri varení.

... príčinou bolestí hlavy býva často nesprávna výživa? Konzumácia potravín chudobných na vlákniny ako rafinovaná múka a priemyselný cukor, rovnako ako sladkosti, vedú stále častejšie k chronickým bolestiam hlavy. Postihnutí by sa preto mali zriecť ovocných štiav sladených cukrom, medu, sirupov, lekvárov a hlavne čokolády, cukríkov a zákuskov vôbec.

... pór pôsobí proti zužovaniu ciev? Obsahuje vitamín C, sodík, draslík, vápnik, viac železa ako špenát, vitamíny B1 a B2 a kyselinu nikotínovú. Podporuje trávenie a chuť do jedla, zvyšuje činnosť pečene a žlčníka. Má dobrý vplyv i pri bronchitídach a obsah fosforu povzbudzuje činnosť mozgu a prispieva tiež k znižovaniu cholesterolu v krvi. Žiadna iná zelenina nepôsobí tak účinne proti zmenám v cievach spôsobených starobou.

... jogurt má liečebné účinky? Znižuje hladinu cholesterolu v krvi, zabíja baktérie v zažívacom ústrojenstve. Tento účinok má však len jogurt so živými mikroorganizmami s tvorbou kyseliny mliečnej.

... pri prekyslení žalúdka radia lekári vypiť ráno surovú šťavu zo stredne veľkého zemiaku? Stopy alkaloidu atropinu, ktorý sa vyskytuje v surových zemiakoch, pomáhajú pri kŕčovitých bolestiach žalúdka a pálení záhy.