Viete, že... časť 48.

 

... cícer je teplomilná strukovina pochádzajúca zo Strednej Ázie a Indie a dnes sa už pestuje takmer po celej južnej Európe?  Cícer má jemne orieškovú chuť a poskytuje mnoho možností pre potravinárske využitie. Prevažne sa konzumujú celé zrná alebo múka. Pre deti je pochúťkou pražený naklíčený cícer obalený cukrom. Cícer má i svoju kávovinovú históriu. Pražený bol známy ako "Café de France" od 18. storočia.

... káva telo vysušuje? Možnými dôsledkami sú potom únava, alebo bolesti hlavy. Ak si nahovárate, že 2 litre kávy denne vhodne podporí hospodárenie s tekutinami vo vašom organizme, hlboko sa mýlite. Vedci z newyorského Cornell Medical Centre doporučujú ku káve alebo čiernemu čaju vypiť rovnaké množstvo minerálnej vody.

... reďkvičková šťava zmiešaná s medom sa užíva pri kašli a chronickej bronchitíde? Reďkvička má asi 35mg vitamínu C v 100g a mnoho minerálov. Je bohatá na vlákninu, podporuje trávenie a prispieva k odstraňovaniu jedovatých látok z čriev, pôsobí preventívne proti rakovine. Pôsobí tiež protizápalovo, proti ateroskleróze i reumatizmu, pozitívne ovplyvňuje látkovú výmenu. Reďkvička priaznivo pôsobí na sliznicu, dezinfikuje a zvyšuje prekrvovanie.

... zelené bylinky ako oregáno, klinček, rozmarín obsahujú antimikrobiálne substancie? Vedci z univerzity v Kansase objavili, že tieto rastliny už v malom množstve môžu zabíjať choroboplodné zárodky - dokonca baktérie spôsobujúce hnačky.

... artičoky sa tradične používajú v európskych farmaceutických výrobkoch, ktoré podporujú činnosť pečene, žlčníka a trávenie? Podobne ako iné trpké druhy zeleniny zvyšujú produkciu žlče a pri výskumoch sa dokázala ich schopnosť prinášať úľavu pri pečeňových, žlčníkových a žalúdočných ťažkostiach.

... silné kosti môžu byť vďaka zelenine? Štúdia z amerického Journal of Clinical Nutrition dokazuje, že ženy, ktoré jeden alebo viackrát denne konzumujú zeleninu, sú menej postihované zlomeninami bedrových kĺbov. Podľa vedcov je príčinou vitamín K, podporujúci stabilitu kostí. Vychádzajú z toho, že ženy postihnuté osteoporózou často trpia nedostatkom vitamínu K. Pritom jeho dennú potrebu pokryje už 50 g šalátu. Ďalšími zdrojmi vitamínu K sú brokolica, špenát a kapusta.

... sušený a pražený koreň púpavy je výborný ako náhražka kávy? Doporučuje sa pri liečbe pečene naparený s maslom ako varená zelenina.

... v roku 1753 britský lekár James Lind preukázal, že sa námorníci, ktorí ochoreli na skorbut, nedostatok vitamínu C, rýchlo zotavujú, ak sú im v hojnej miere podávané pomaranče a citrusové plody? Iný prípad hovorí o objave lieku v krajnej núdzi - skoncovanie s vypadávaním zubov či s inými následkami skorbutu, u námorníkov na dlhých plavbách, a to konzumáciou kvasenej kapusty.

... náš metabolizmus produkuje omnoho čistejší a lepší lecitín, ktorý pôsobí upokojujúco na nervy, ako ktorákoľvek fabrika? Stačí dodať telu správny materiál: napr. veľa slnečnicových semiačok, pšeničných klíčkov, pivovarského droždia (z lekárne) a medzi jedlami si pochutnať na semenách, klíčkoch alebo orechoch - to celkom postačí na vlastnú produkciu lecitínu.

... vysoký obsah karoténu (oranžový pigment, ktorý si oraganizmus premieňa na vitamín A) má, podobne ako oranžová zelenina, aj tmavozelená zelenina, ako napríklad špenát? Lenže jej oranžovú farbu maskuje zelený chlorofyl.