Viete, že... časť 42.

 

... čučoriedky nezlepšujú len zrak či prekrvenie mozgu, ale vyhladzujú i vrásky a spevňujú pokožku? Obsahujú flavonoidy a vitamíny A, C a E, ktoré patria medzi antioxidanty, teda lapače voľných radikálov. Práve voľné radikály narúšajú štruktúru buniek a prispievajú k starnutiu pleti. Denne si preto doprajme aspoň hrsť tmavofialových bobúľ.

... mandle majú vysoký obsah antioxidantov? Podporujú zrážanie krvi, podporujú pamäť. Sú zdrojom veľkého množstva potrebných minerálov, obsahujú až 20% bielkovín čím sa radia medzi rastlinné náhražky mäsa.

... hrozno pre svoju výživovú hodnotu je doslova energetickou bombou?  Hrozno obsahuje napríklad kyselinu listovú, farbivá a minerálne látky a stopové prvky. Z minerálnych látok má najvyššie zastúpenie draslík, ktorý pomáha organizmu nielen pri odstraňovaní odpadových látok, riadení srdcového rytmu, ale pomáha nám aj jasne myslieť. Vlákniny, ktoré sú v šupkách hrozna, podporujú činnosť čriev. Zároveň obsahuje vitamín C, E a vitamíny skupiny B. Výhodné je najmä pre jesenné dni, keď mnohí z nás pociťujú nostalgiu za letom a ťažko sa vyrovnávajú so zmenami počasia, že hrozno zmierňuje únavu a depresiu.

... bazalka nielen ochucuje jedlo ale i pomáha pri žalúdočných kŕčoch? Používa sa pre skľudnenie nervovej sústavy a pri nevoľnosti. Obsahuje karotén a železo.

... minerálny prvok horčík uvoľňuje nervy, ochladzuje a utišuje mozog? Osviežuje tiež celú telesnú sústavu. Nachádza sa v kukurici, jačmeni, pšenici, grapefruite, pomaranči, figách, kokosových orechoch...

... naša súčasná spotreba tukov je v priemere vyššia o 47 % ako odporúčajú zdravotníci (vzhľadom na rozdelenie vekové, profesionálne a pohlavné)? Vysoký prívod tukov v strave je vážny výživový problém vo väčšine vyspelých štátov sveta a nie je tomu inak ani u nás. Experti WHO (Svetovej zdravotníckej organizácie) a FAO (Svetovej organízácie výživy a poľnohospodárstva) odporúčajú v súčasnosti hradiť maximálne 30 % dennej energie tukom. Obyvatelia SR však v súčasnosti hradia tukmi 38 % dennej energie a popritom celkový energetický prívod prevyšuje odporúčania takmer o štvrtinu (o 23 %). Je však zaujímavé, že z tohto množstva len 36 % získavame z priamych tukov a 64 % vo forme skrytých (najmä v mäsových, mliečnych, obilninových či sladkých výrobkoch).

... anglický názov pre zeleninu vegetable pochádza z latinského vegetus? V preklade to znamená „plný života“.

... kukuricu do Európy priviezol Kolumbus? Boli to kukuričné klasy, ktoré pestovali americký indiáni. Kukurica je výborným zdrojom vitamínov A, B1, B2, niacínu a minerálov - železa, medi, fosforu a horčíka. Mladé kukuričné klasy sa varia alebo grilujú, ešte nedozreté sú sladkou pochúťkou. Zrelé zrná sa vysušia a pomelú na krupicu alebo kukuričnú múku, ktorá je vhodnou súčasťou bezlepkovej diéty (neobsahuje lepok).

... baklažán je z rodu zemiakovitých? Pečený je lepšie straviteľný ako smažený. Napomáha dobrej funkcii slinivky brušnej a pečeni. Z minerálov obsahuje železo, fosfor, vápnik a draslík.

... surová hroznová šťava je jedným z najlepších prostriedkov na odstránenie kyseliny močovej z organizmu?