Viete, že... časť 37.

 

... kvasená kapusta je účinný prečisťovač krvi? Tento depurant by mal byť súčasťou jedálneho lístka diabetikov a obéznych ľudí.

... cícer je potravou pre artérie?  Cícer obsahuje menšie množstvo vysoko kvalitných (mono a polynenasýtených) tukov (6,04%), ktoré pomáhajú pri znižovaní hladiny cholesterolu v krvi. Vláknina cícera zabraňuje jeho vstrebávaniu z iných potravín (cícer neobsahuje žiaden cholesterol). Z toho vyplýva, že že konzumácia väčšieho množstva cícera zlepšuje stav artérií a takto sa dá predchádzať artérioskleróze so všetkými jej prejavmi, vrátane infarktu.

... žerucha posilňuje žalúdok? Podporuje tiež činnosť ľadvín, žlčníka a pečene, pôsobí proti chudokrvnosti a arterioskleróze.

... zjesť uhorku je ako vypiť pohár vody? Až 96% obsahu tvorí voda, čo ale neznamená nízku nutričnú hodnotu. Ich dietetický a terapeutický význam spočíva v prítomnosti vysoko zásaditých minerálov - draslíka, vápnika, fosforu, horčíka a železa, ale aj rôznych stopových prvkov, predovšetkým síry.

... liči, ázijské ovocie lásky známe už aj u nás, zmierňuje zápaly a chráni pred infekciami? V liči sa nachádzajú všetky vitamíny okrem provitamínu A a vitamínu B12, ale výnimočným ho robí obsah vitamínu C, ktorý je vyšší ako v pomarančoch a citrónoch. Vďaka analgetickým a antipyretickým vlastnostiam a prekvapujúcemu množstvu vitamínu C, ktorý zvyšuje odolnosť organizmu, sa vrelo odporúča pri infekčných chorobách ako doplnok k určenej liečbe. Jeho pravidelná konzumácia posilňuje imunitný systém a pomáha pri prevencii chorôb.

... vitamín E obsahujú najviac rastlinné oleje, semiačka a orechy? Z rastlinných olejov sú to za studena lisované: na prvom mieste bodliakový olej, slnečnicový, sójový, repkový, sezamový, olej z vlašských orechov, z tekvicových jadierok a lieskových orieškov, atď. Vitamín E je dôležitý pre zdravý krvný obraz a zrážanie krvi, prekrvenie, dýchanie buniek, zdravé oči, prevenciu zápalových reakcií, prevenciu arteriosklerózy a vysoký vek.

lieskové orechy výborne plnia regulačnú a regeneračnú funkciu? Doporučujú sa chorým starým ľuďom a ľuďom s nadváhou. Preventívne pôsobia pri močových kameňoch a črevných parazitoch.

... ovocie a orechy sú potraviny pre mozog? Pravdepodobne vysoké množstvo bóru, stopového prvku, ktorý obsahujú, ovplyvňuje elektrickú aktivitu mozgu. Keď pokusné osoby prijímali v strave málo bóru, elektrická aktivita v ich mozgu bola pomalšia, čo sa ukázalo na spomalení duševnej činnosti. Ich mozgy vytvárali viac vĺn théta a menej vĺn alfa, k čomu dochádza, keď začneme byť ospalí. Nedostatok bóru "preraďuje" mozog na nižšiu rýchlosť. Výkony osôb sa i pri najjednoduchších úlohách spomalili. Ale keď prešli na stravu s vysokým obsahom bóru (3 mg denne), činnosť ich mozgových vĺn podľa elektroencefalogramu ožila. Bór nájdeme hlavne v orieškoch, strukovinách (100 g arašidov = 2 mg bóru), v listovej zelenine ako je brokolica, a v ovocí, predovšetkým v jablkách (dve jablká = 1 mg bóru), hruškách, broskyniach a hrozne.

… rutín a eskulín znižujú zvýšenú priepustnosť a lámavosť krvných vlásočníc? Výsledkom je zlepšenie prekrvenia tkanív, zníženie tvorby opuchov a krvných výronov a obmedzenie hromadenia krvi v žilách. Rutín získame napríklad konzumáciou pohánky.

... žlté korenie Kurkuma alebo tiež označovaná Kurkumín (žlté farbivo rastliny), sa používa nielen na zafarbenie cestovín a iných potravín? Je známa už od staroveku. Patrí do rastlín tradičnej čínskej medicíny. Látky v Kurkume pôsobia proti tvorbe zápalov a proti artritíde (zápalové a bolestivé ochorenie kĺbov). Kurkumín zvyšuje produkciu žlči, chráni pečeň pred toxínmi, ničí voľné radikály a bráni vzniku nádorov. Vodný extrakt ľahko znižuje krvný tlak a znižuje hladinu cholesterolu.