Viete, že... časť 36.

 

... strava bohatá na cholesterol môže zvýšiť riziko rakoviny pľúc a slinivky brušnej? Rovnako i strava doporučovaná ku zníženiu rizika srdečných ochorení by mala obsahovať podstatne menšie množstvá cholesterolu. Cholesterol nájdeme len v potravinách živočíšneho pôvodu, najviac vo vaječných žĺtkoch.

... v jednej polievkovej lyžici melasy je toľko železa ako v deviatich vajciach?  Melasa, koncentrovaný sirup, ktorý vzniká pri výrobe rafinovaného trstinového cukru obsahuje 30 krát viac minerálnych látok ako cukor. Okrem železa sa v nej nachádza vápnik, draslík, horčík, meď, chróm, mangán, molybdén a zinok. Má zásaditý účinok a je tiež bohatým zdrojom vitamínov skupiny B.

... karfiol je najstráviteľnejšia kapustovitá zelenina? I napriek tomu, že u niektorých vyvoláva plynatosť. Nadúvanie spôsobuje pri nesprávnom spracovaní a nie kvôli účinku karfiolu ako takého. Najstrávitelnejší je, keď sa pripraví na pare a podáva sa s niekoľkými kvapkami citróna. Pretože je lepšie stráviteľný ako iné kapustoviny, uprednostňujú ho ľudia so žalúdočnými ochoreniami: gastritídou, vredmi, dyspepsiou.

... korenie Grécke seno - Fenugreek, pomáha radikálne znížiť cholesterol v krvi? Zabraňuje tiež nadúvaniu, znižuje horúčku, pomáha pri búšení srdca, chrapotu, atď.

... obilné výhonky čistia krv a omladzujú? Sú to mladé rastlinky obilovín, pestované ekologicky do výšky 10 - 25 cm, ktoré sa odšťavia. Sú veľmi bohaté na vitamín E, chlorofyl a ďalšie živiny. Pôsobia povzbudivo a pomáhajú pri liečbe chorobnej únavy, chudokrvnosti, bakteriálnych infekcií a tlmia rast rakovinových nádorov.

... karob obsahuje až 46% prirodzeného cukru? To znamená, že túto zdravú alternatívu kakaa stačí menej prisladiť. Má menej kalórií a niekoľkokrát menej tuku. Karobový prášok, nazývaný tiež Svätojánsky chlieb, sa vyrába restovaním usušených, rozdrvených plodov. Výsledný prášok má mnoho pozitívnych účinkov, napr. má priaznivý vplyv na trávenie a vylučovanie a na znižovanie hladiny cholesterolu v krvi. Obsahuje zdraviu prospešné látky: vitamíny skupiny B, vápnik (3x viac ako kakao), horčík, draslík, železo, mangán,...

... nedostatok stopového prvku - chrómu môže spôsobiť zvýšenie množstva inzulínu v krvi, a tiež zvýšenie hladiny cukru v krvi? Zvlášť pacienti s diabetes II. typu by mali dbať na bohaté zásobenie týmto prvkom. Chróm napomáha tomu, aby sa inzulín zachytil na receptoroch a aby sa cukor transportoval do buniek. Nachádza sa predovšetkým v trstinovom cukre,  droždí, čiernom čaji, tymiáne, hubách, celozrnných produktoch a orieškoch.

... sezam má vysokú hodnotu vápnika? Z byliniek ho dostatočne obsahujú: majoránka, tymián a kôpor. Ani sušením byliniek sa minerály nestrácajú. Vápnik je tiež veľmi bohato zastúpený v mandliach, v listovej kapuste a brokolica.

... celozrnné výrobky obsahujú asi o 70 - 90% viac vitamínov a minerálnych látok než výrobky z bielej múky? To však nie je jediné plus. Celozrnná múka obsahuje v porovnaní s vyrážkovou múkou dvojnásobné množstvo balastných látok. Tieto nestráviteľné komponenty sú dôležité preto, aby zabránili ochoreniam, a pokiaľ už ochorenie prebieha, aby ho pozitívne ovplyvnili. Balastné látky vedú k rýchlejšiemu pocitu nasýtenia, čím sa ovplyvňuje celkové množstvo kalórií; na druhej strane prispievajú ku zníženiu cholesterolu v krvi.

... figy pomáhajú napraviť nízky tlak? Jedzte pravidelne figy, ktoré necháte cez noc vo vode nabobnať a ráno zjete.