Viete, že... časť 33.

 

... v našej strave je dnes 16 krát viac nenasýtených mastných kyselín omega 6 ako omega 3? Ešte pred sto rokmi bol pomer zhruba jedna k jednej. Telo žiadneho živočícha na svete sa nedokáže vyrovnať s tak zásadnou zmenou potravy v tak krátkej dobe. Omega 3 sa vytrácajú. Sú obsiahnuté napríklad vo vlašských orechoch, ľanových semienkach a olivovom, predovšetkým panenskom, oleji.

... med sa doporučuje ľuďom so slabým srdcom? Obsahuje totiž látku glykutilen, ktorá v srdečnom svale zvyšuje glukózu. Rozširuje cievy a znižuje krvný tlak.

... výskyt žlčových kameňov môže byť u nevegetariánov až dvakrát vyšší ako u vegetariánov? Výsledky priniesla štúdia, ktorá zahŕňala 800 žien vo veku 40 až 69, pričom z nich bolo 238 vegetariánov. Dvojnásobný rozdiel pretrvával i vo vzťahu na tri rizikové faktory pre vznik žlčových kameňov, obezity, pohlavia a veku.

... ľudia s vysokou hladinou vitamínu C v krvi trpia menej na alergie? Je to pravdepodobne schopnosťou vitamínu C potláčať účinky histamínu spúšťajúceho alergické prejavy. Konzumácia štyroch až piatich pomarančov denne (alebo šťavy z nich) prispieva k prevencii vzniku alergických reakcií, napríklad rinitídy (nádchy) alebo prieduškovej astmy.

... kofeín môže narušovať rovnováhu vylučovania vápnika, znižuje tiež absorpciu železa? Znížená hladina železa sa našla aj v materskom mlieku matiek konzumujúcich veľa kofeínu. Iná štúdia ukázala, že tí, ktorí konzumovali kofeínové nápoje, ochoreli na parkinsonovu chorobu 5x zriedkavejšie.

... šálka sójového mlieka denne môže udržať kontrolu nad starnutím? V neškodne vyzerajúcej sóji bolo zistené, že obsahuje veľa schopností a silu, čo spomaľuje starnutie, odháňa rakovinu, znižuje krvný cukor a cholesterol, predchádza nábehu osteoporózy.

... už necelých 100 gramov mrkvy dodá organizmu dennú odporúčanú dávku provitamínu A?  Mrkva a cvikla majú aj protirakovinové a protiinfarktové účinky.

... paprika posilňuje organizmus? Podporuje tiež trávenie a látkovú premenu najmä tým, že povzbudzuje vylučovanie žalúdočnej šťavy a vyprázdňovanie žlčníka. Pôsobí močopodne a pomáha aj pri zvápenatení tepien (skleróze).

... ak bude v našej strave po celý rok aspoň 5 porcií alebo 400 g rozmanitej zeleniny a ovocia denne, zníži sa riziko rakoviny, v porovnaní s ľuďmi, ktorí jedia len 250 g zeleniny a ovocia denne, o 20%?

...hojnosťou esenciálnych mastných kyselín búrske oriešky prospievajú pacientom s poruchami srdcovej činnosti? Mastné kyseliny sú základným zdrojom energie pre srdcové bunky. Pomáhajú tiež znižovať hladinu cholesterolu, čím zlepšujú krvný obeh v koronárnych artériách.