Viete, že... časť 32.

 

... jahody môžu u citlivých ľudí vyvolať alergickú reakciu prejavujúcu sa svrbivou vyrážkou? Na prvý pohľad sa môže zdať, že je človek doštípaný od komárov. Jahody totiž obsahujú zlúčeniny podobné aspirínu. Pre malé deti môže byť alergická reakcia z jahôd veľmi nebezpečná. Na druhej strane jahody obsahujú látky nevyhnutné pre náš zdravý imunitný systém ako napr. vitamín C, draslík, železo, enzýmy a antioxidanty.

... vitamín B5 zohráva kľúčovú úlohu pri sprístupnení energie organizmu? K najlepším ovocným zdrojom patria: ostružiny, citróny, maliny, jahody a vodný melón, k najlepším zeleninovým zdrojom: brokolica, karfiol, zelerová vňať a sladký zemiak.

... chróm je nevyhnutý pri metabolizme sacharidov (cukrov)? Jeho nedostatok môže byť jednou z príčin vzniku cukrovky. Zvyšuje sa hladina cholesterolu a cukru v krvi, dochádza k usadzovaniu tukov v cievach. Chróm sa likviduje pojedaním sladkostí, hlavne z bieleho cukru, bielej múky a ďalších rafinovaných potravín. Bohatým zdrojom chrómu sú pivovarské kvasnice, naklíčená pšenica, ovsené vločky a zelené fazuľky.

... nedostatočné žuvanie potravy pôsobí kyselinotvorné fermentácie v črevách? A to aj pri konzumácii najlepších potravín. Pri kvasných procesoch vznikajú kyslé produkty odčerpávajúce telu zásadité látky.

... jód je potrebný pre správnu činnosť štítnej žľazy? Štítna žľaza produkuje hormón, ktorý ovplyvňuje každú bunku v tele, riadi metabolizmus i rast. Získame ho napr. konzumáciou vlašských orechov, malín, čerešní, čučoriedok, ríbezlí, kalerábu a špenátu.

... kapusta sa považuje za posilňovač očí? Svojim vysokým obsahom minerálov podporuje aj zdravý rast vlasov, zubov a nechtov. Je vynikajúca i pri nedostatku železa. Kapusta má schopnosť viazať na seba patogénne nečistoty, predovšetkým vďaka kombinácii chlóru, draslíka a sodíka.

... prebytok bielkovín je príčinou mnohých ochorení dnešnej doby? Pri ich prebytku sa začnú usadzovať na stenách kapilár, ktoré tým zhrubnú, bránia tak prísunu nutnej výživy, zásobovaniu telových buniek a potom organizmus nasadzuje protiregulácie, alebo siaha k núdzovým opatreniam: nastáva zvýšenie hladiny cukru a krvného tlaku, aby sa zaistila výživa telových buniek, vznikajú rôzne rizikové faktory. To je počiatok kôrnatenia tepien, pretože kôrnatenie tepien a vysoký krvný tlak, srdečný infarkt, cukrovka u dospelých, dna, sú v skutočnosti rovnakým ochorením, ktoré má svoj pôvod v nahromadenej bielkovine. Takmer sa nevyskytuje tam, kde je malá alebo žiadna spotreba mäsa, tak ako u vegetariánov.

... niektorými potravinami môžeme intenzívnejšie eliminovať stres? Pomôže pravidelná konzumácia plodov kiwi, ovsených vločiek a tiež mlieko z ovsených vločiek.

... tuky v avokáde pomáhajú "premazať" kĺby? Mayovia - indiáni z Guatemaly, a vôbec indiáni z Amazonky, ktorí považujú avokádo za vzácnu potravinu nepoznajú revmatizmus, artritídu, alebo kôrnatenie tepien. Vďaka nemu zostávajú kĺby dlho pohyblivé, pokožka mladistvá a pružná.

... tráviaci systém je najviac schopný prijať výdatné jedlo medzi 15 - 17-tou hodinou? Je to čas, kedy aktivita v tele stúpa a dosahuje druhý výkonnostný vrchol. Spomedzi orgánov najviac pracuje močový mechúr, preto je vhodné v tomto čase piť bylinkové čaje, športovať. Po 17-tej hodine sú už v činnosti obličky, preto je veľmi potrebné vylúčiť všetko, čo im škodí - tuky, cukor, soľ, malinovky, chemikálie, kávu, alkohol, chlad, stresy. Na strávenie sladkostí je najvhodnejší čas medzi 9 -11-tou hodinou.